Andning är liv

photo-1524901548305-08eeddc35080


Livet börjar och slutar med ett andetag och de senaste 24 timmarna har du tagit 20.000 andetag… 

”Själen är luft. Luften vi andas ger oss själ, liv & medvetande”

Aristoteles, 600 f.Kr.

 

Andningen är som bron mellan kropp och själ. Vi kanske tror att andningen bara är till för att underhålla kroppen. Men om vi tänker lite längre kan andningen bli en helt ny grund för vårt välbefinnande.


Vi kan förändra våra liv med hjälp av medveten andning. När vi andas hela vägen ner i magen aktiveras det parasympatiska nervsystemet som bl a gör att pulsen minskar, matsmältningen ökar och kroppen bygger upp reserver och återhämtar sig.

Närvaro i nuet börjar med andningen. Rätt andning är nyckeln till välbefinnande, glädje, frihet, lugn, harmoni, ökad medvetenhet, byte av fokus från allt som sker utanför oss till livet innanför, där vi har tillgång till vår visdom.

 

En brasa kan inte brinna utan syre. Med för lite syre blir det dålig förbränning och giftiga ämnen bildas. Så är det med kroppens energiförbränning också. Vi behöver mycket syre och andas ut de slaggämnen som vi inte behöver, till exempel koldioxid. Varje cell i kroppen behöver syre och det sker ett utbyte av olika ämnen.


Andning är liv.

Vi överlever ca 40 dagar utan mat, ca 8-10 dagar utan vätska och 4-5 minuter utan att andas. Det säger något om hur viktigt det är att just andas.


Idag känner många till att det är viktigt att äta rätt och att vi behöver dricka tillräckligt mycket och helst rent vatten. Men vem tänker på hur vi andas? Det sägs också att inandningen ger oss livskraft, kallad Qi i Kina och Japan, Prana i Indien och Pneuma i Grekland. Att andningen har en viktig roll har många olika kulturer tidigt känt till.


Din andning är mycket lättpåverkad, lätt att hämma och blockera. Andningen är bland det första som reagerar på stress och olika känslor. Det finns studier som visar hur andningen hos försökspersoner ändras beroende på att de bara observerar olika sinnestillstånd på till exempel film. Vi känner nog alla igen att vi håller andan när det är en spännande scen på film.

Åtta skäl till att träna sig att andas rätt:


Motverkar stress & spänningar

Ökar närvaron i nuet

Ger ökad energi & uthållighet

Ger känslomässig stabilitet

Förebygger kroppsliga problem

Ökar din förmåga till självläkning

Ökar närvaro & uppmärksamhet

Stimulerar mental & andlig utveckling

Bidrar till ett vackert åldrande


Aktiv stillhet (meditation) är ett nygammalt sätt att ta hand om kropp,

tanke och känsla. En aktiv mental stillhet (meditation) inleds med en eller flera fysiska aktiviteter till exempel andning, rörelse/dans, ljud. Praktiskt taget alla österländska metoder som Tai Chi, Yoga, Qi gong, Aikido med flera använder någon form av andningskontroll.

I en del yogaskrifter står det, att när du behärskar din andning behärskar du också ditt öde. Det är kanske en överdrift, men det är sant att när du behärskar din andning, får du en oerhörd kontroll över din kropp och ditt sinne. Först när kropp och andning fått rätt utrymme kan du agera som du vill i ditt liv.

En andningsövning

Sätt dig bekvämt eller lägg dig på rygg.

Placera en hand på magen och en hand på bröstkorgen. Slappna av och slut ögonen.

Andas sedan in genom näsan tills lungorna är helt fyllda och magen är helt utspänd.

Håll andan ett i par sekunder innan du långsamt andas ut genom näsan till dess att lungorna är tömda. Dra till sist in magen och pressa ut den sista luften.

Upprepa allt igen. Du kan successivt förlänga andningen, men det ska alltid kännas naturligt och bekvämt.

Genom dagliga andningsövningar så kommer din totala andning förbättras med tiden. Att lära sig andas bättre gör som sagt stor skillnad för energinivån, hälsan och välbefinnandet och medvetenheten.

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!