Prestationångest

MariaM

 

I många år var jag en sån där ”duktig flicka”, en högpresterare som alltid gjorde mer än vad som förväntades. Jag sprang fort, mycket och med hög kapacitet. Och det var inte tal om att ”det är resan som gör målet”… Springa fort till målet! Och göra det väldigt bra.

Lärdomar tog jag av resan men hade ganska mycket tunnelseende mot målet. Prestation och prestationsångest har drivit mig dit jag velat, för stunden. Fått bekräftelse på att jag gör bra och rätt. Men jag kände mig aldrig tillfredsställd. Jag kände mig sällan nöjd, inte för att det inte var bra, för det var det och det visste jag. Men känslan infann sig aldrig, att jag var nöjd. Jag kunde inte njuta av framgångar och bekräftelse. Det var ganska tomt, inuti. På ytan delade jag glatt med mig och sprang mot nästa mål. Som skulle bli ännu bättre. Krav och förväntningar har inte kommit från något annat håll än från mig själv.

Unknown

Vad är prestationsångest?
Det korta och enkla svaret att man är rädd för att misslyckas. Det är det nog många som känner igen sig i. Jag vet ärligt inte om det var min anledning. Rädslan fanns där men det var nog inte den stora anledningen.

Jag tror snarare att det var en jakt efter MIG och mitt sanna jag. För i takt med att jag vågat lyssna mer inåt och på vad jag egentligen vill och vad som är viktigt har min prestationsångest försvunnit! Vad är viktigt? Och vad är sant, för mig? Var befinner jag mig och var vill jag vara? Vad vill jag?

När jag ställt mig de frågorna har också min rätta riktning tagit fart. Och mitt sanna jag. Då sätter sig också den berömda och så viktiga självkänslan. Idag känns allt mer självklart och jag känner mig tillfreds, lugn och har tillit. Jag behöver inte springa fort utan går mer smart.

Jag får fortfarande bromsa ibland när jag vill springa fort och kanske tappat mitt ”why” på vägen. Och prestera behöver jag för att komma vidare mot nya mål men det behöver vara genuint. Då håller jag längre, det blir äkta och roligare.

Nu förstår jag och njuter av att ”det är resan som gör målet”. Så mycket häftigt som händer på vägen om man inte springer för fort. Ibland blir resan och målet något annat, för att det var meningen och det är ok!

Här är några tips på hur du kan hantera prestationsångest:

✅
Skriv ned dina tankar: De tankar du får när prestationsångesten kickar in skriver du ned. Värdera sedan sanningen i tanken, är den här tanken egentligen trolig eller inte, och gradera detta på en skala 0-100%. Genom att regelbundet ifrågasätta dina tankar hjälper du hjärnan att börja tänka mer logiskt.

✅
Vad händer om du misslyckas? Fundera på vad det värsta är som kan hända och varför du är rädd för det? Om du anser att det värsta verkligen är en realistisk händelse fundera då ut olika sätt som du skulle kunna hantera den eventuella händelsen på.

✅
Exponera dig. Att du gradvis testar och ser hur det är att misslyckas. Skriv en lista på sådant som känns jobbigt att misslyckas med. Sätt det som känns jobbigast överst och sedan i fallande ordning. Ta det “lättaste” och testa att göra det.

✅
Sätt en tid. Har du en uppgift att göra men har svårt att veta vad som är “good enough”? Sätt en tidsram som du måste vara klar inom, när tiden är ute lägger du undan det du håller på med. Se vad som händer med dig när “det får bli som det blir”.

✅
Tänk på dig själv. Du ska alltid ta ditt välmående i första hand. Det är så viktigt att tänka på sig själv och vad man själv vill i livet. Oavsett om du är på en arbetsplats som du inte trivs på, har en vän som suger ur dig energi eller är så skoltrött att du inte vet vart du ska ta vägen – gör något åt saken. Det kan låta hårt men det tär på krafterna att prestera i situationer som man egentligen inte vill vara i. Sök ett annat jobb, ta avstånd från vännen som inte ger dig någonting eller kolla upp du kan ta ett sabbatsår.

Om du har en livssituation som du trivs med kommer du att ha ett mer hälsosamt välmående, vilket leder till att du kommer att prestera automatiskt.

”We were born to be real, not to be perfect”

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!